Begeleiding
Begeleiding
Welke tips je gebruikt, is zeer individueel. Kies die tips eruit die bij het kind zelf passen.
- Bied het kind structuur aan. Dit betekent dat een bepaalde opdracht best in deelopdrachten geknipt wordt zodat het kind duidelijk te horen krijgt wat het eerst moet doen, wat daarna, enz…
- Voor veel voorkomende taken kan een stappenplan op een kaartje hulp bieden.
- Laat het kind zelf feedback geven op zijn geleverde prestatie en laat zelf ook niet na van eerlijke feedback te geven.
- Nadat een opdracht gegeven is, laat je het kind best herhalen wat je gezegd hebt. Dit verbaliseren stimuleert de beeldvorming.
- Het beeld van een opdracht dat we ons vormen bestaat uit drie aspecten. Er is het symbool, er is de betekenis en er is de gevoelswaarde. Het is belangrijk dat het kind bij het aanhoren van zijn opdracht alle drie de aspecten te horen krijgt. Als het kind bijvoorbeeld iets over een auto leert, dan is het merk het symbool, het feit dat het een vervoermiddel is, is de betekenis, en de gevoelswaarde zou kunnen zijn dat hij geruisloos rijdt.
- Bied geen wisselende structuren aan. Dus tijdens het rekenen plaatst men op één bladzijde allemaal sommen van hetzelfde type. Het kind verliest namelijk veel tijd met het zoeken naar de structuur van het probleem. Eenmaal die gekend, lost het kind de sommen in geen tijd op. Staan er allemaal verschillende soorten sommen dooreen, dan verliest het kind keer op keer al zijn tijd met het zoeken naar de structuur en krijgt het bijna geen sommen gemaakt.
- Omdat het kind een laag zelfbeeld ontwikkelt als gevolg van het zichzelf steeds tegenvallen, is het belangrijk dat het kind gaat ervaren dat het iets kan. Het zelfvertrouwen moet opgekrikt worden, en dit kan men bereiken door opdrachten aan te bieden die tot de sterke kanten van het kind behoren.
- Omdat verbale instructies niet doordringen, kan men beter visualiseren door de uit te voeren opdrachten uit te beelden met pictogrammen. Men kan deze pictogrammen achter naast elkaar hangen bijvoorbeeld, en een wasknijper plaatsen bij de uit te voeren opdracht. Als de opdracht klaar is wordt de wasknijper bij het volgende pictogram geplaatst, enz…
(BRONVERMELDING: deze tekst verscheen in de “zorggazet” van de school Virgo Sapiens in Londerzeel, en is van de hand van Joke Duyols, zorgcoördinator 2005)
Maak jouw eigen website met JouwWeb